Σε αυξήσεις των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από 4% έως 8% μεσοσταθμικά για ορισμένα μόνο ακτοπλοϊκά δρομολόγια και κυρίως από το λιμάνι του Πειραιά, προχώρησαν από χθες Παρασκευή 1η Ιουλίου οι ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Από το λιμάνι της Ραφήνας οι τιμές των ατομικών εισιτηρίων με συμβατικά πλοία για Άνδρο, Τήνο και Μύκονο παραμένουν οι ίδιες, όπως και για πολλά δρομολόγια από το Λαύριο.
Πολλές ακτοπλοϊκές εταιρείες κρατούν στάση αναμονής ενώ στελέχη των εταιρειών αναφέρουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι όλα θα εξαρτηθούν από τις τιμές των καυσίμων το επόμενο διάστημα, προκειμένου να λάβουν τις τελικές τους αποφάσεις.
Καλό είναι, πάντως, οι επιβάτες που πρόκειται να ταξιδέψουν πριν από την έκδοση του ακτοπλοϊκού τους εισιτηρίου να πραγματοποιούν έρευνα αγοράς μέσω των ταξιδιωτικών πρακτορείων.
Σημειώνεται ότι η αύξηση αυτή είναι η τρίτη που γίνεται μέσα στο 2022.
Η πρώτη είχε γίνει τον Απρίλιο του 2022 και η αύξηση στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων διαμορφωνόταν μεσοσταθμικά από 10% έως 12%, ενώ η δεύτερη στις 15 Ιουνίου και κυμαίνονταν από 5% έως 10%.
Από πέρυσι έως φέτος τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έχουν αυξηθεί περίπου από 25% έως 34%
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το ΑΠΕ-ΜΠΕ, στη γραμμή Πειραιάς – Νάξος το ατομικό εισιτήριο με συμβατικό πλοίο από τα 48 ευρώ διαμορφώνεται στα 51,50 ευρώ, αυξημένο κατά 7,29%, στη γραμμή Πειραιάς – Πάρος από τα 46,50 ευρώ στα 50 ευρώ αύξηση κατά 7,53%, στη γραμμή Πειραιάς – Πάτμος από τα 52,50 στα 55 ευρώ, αύξηση 4,76%, στη γραμμή Πειραιάς – Ρόδος από τα 86,50 στα 91 ευρώ με αύξηση 5,20% και Πειραιάς – Ίος από τα 50 ευρώ στα 54 με αύξηση 8%.
Επίσης στη γραμμή από Πειραιά για Μύκονο από τα 48,50 ευρώ στα 52,50 ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 8,25%, στη γραμμή Πειραιάς – Ικαρία από 54,50 ευρώ στα 58,50 ευρώ, δηλαδή αύξηση 7,34%. Επίσης στη γραμμή Πειραιάς – Σύρος από τα 42,50 στα 45,50 ευρώ αύξηση 7,06%.
Από το λιμάνι της Ραφήνας η τιμή του ατομικού εισιτηρίου με το συμβατικό πλοίο παραμένει αμετάβλητη στα 25 ευρώ, επίσης το ίδιο από τη Ραφήνα για Τήνο η τιμή και εδώ παραμένει στα ίδια επίπεδα και συγκεκριμένα στα 35 ευρώ όπως και η τιμή από Ραφήνα για Μύκονο με το συμβατικό πλοίο στα 38 ευρώ.
Σημειώνεται ότι η αύξηση στην τιμή των ναυτιλιακών καυσίμων έχει εκτοξεύσει το λειτουργικό κόστος ενός πλοίου της ακτοπλοΐας στο 70% των λειτουργικών δαπανών του από το 40% πριν από έναν χρόνο. Ο τόνος πετρελαίου του καυσίμου VLSFO, που είναι χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και χρησιμοποιείται σε πλοία που δεν έχουν τοποθετήσει μηχανές καθαρισμού, συνεχίζει την ανοδική του πορεία. Πριν από 11 ημέρες η τιμή του στη διεθνή αγορά ήταν στα 1.264 δολ. ανά τόνο, ενώ χθες 1η Ιουλίου άγγιζε τα 1.289,25 δολ. ο τόνος, σημειώνοντας αύξηση 1,98%.
«Το πρόβλημα της ακρίβειας είναι συνολικό πρόβλημα, δεν είναι τόσο της ακτοπλοΐας ή μόνο της ακτοπλοΐας. Γνωρίζουμε πολύ καλά και μετά την παγκόσμια ενεργειακή κρίση πόσο πολύ υποφέρει κάθε ελληνικό νοικοκυριό. Η κυβέρνηση προσπαθεί το τελευταίο διάστημα με στοχευμένες παρεμβάσεις και με μέτρα πάνω από 6 δισ. ευρώ σε τομείς της ενέργειας των καυσίμων να αντιμετωπίσει το θέμα. Σε κάθε όμως περίπτωση κάθε ευρώ που μπορούμε να το διαθέσουμε για τη στήριξη της ελληνικής κοινωνίας θα το κάνουμε» τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, μιλώντας σε τηλεοπτικό σταθμό.
Πρόσθεσε επίσης ότι η ακτοπλοΐα τα τελευταία τρία χρόνια έχει υποφέρει πραγματικά, ενώ αναφέρθηκε στη σημαντική αύξηση των κονδυλίων για τις άγονες γραμμές από 90 εκατ. ευρώ το 2019 σε 130 εκατ. ευρώ το 2021, 2022 και 2023, γεγονός που έδωσε τη δυνατότητα για τη δρομολόγηση περισσότερων πλοίων και νέων γραμμών. Σχετικά με το αν θα υπάρξει και άλλη αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων μέσα στο καλοκαίρι τόνισε όλα θα εξαρτηθούν από την πορεία της ενεργειακής κρίσης επισημαίνοντας ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να αντιμετωπίσει την κατάσταση.
Παρέμβαση φορέων στις 4 Ιουλίου στο Υπ. Ναυτιλίας για τις αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια
Παράσταση διαμαρτυρίας για τις αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έξω από το υπουργείο Ναυτιλίας, διοργανώνουν φορείς, συνδικάτα και παροικιακές οργανώσεις νησιωτών, τη Δευτέρα 4 Ιουλίου στις 11πμ.
Όπως αναφέρουν στην κοινή τους ανακοίνωση:
«Δεν έχουν τέλος οι αυξήσεις των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Είδος πολυτελείας οι διακοπές στα νησιά, για την εργατική λαϊκή οικογένεια.
Τώρα μέτρα προστασίας για ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες με βάση τις ανάγκες των επιβατών, των ναυτεργατών.
Καλούμε τα Εργατικά Κέντρα, σωματεία, φορείς, να ενώσουμε τις δυνάμεις μας, να απαιτήσουμε δεν πάει άλλο με τις διαρκείς αυξήσεις φωτιά στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.
Δεν μπορεί η λαϊκή οικογένεια να βλέπει καθημερινά να λεηλατείτε το εισόδημα της από τις δυσβάσταχτες αυξήσεις σε ενέργεια, προϊόντα λαϊκής κατανάλωσης, να θέλει να πάρει μια ανάσα ξεκούρασης και να χρειάζεται να πληρώσει μια 4μελη οικογένεια χωρίς αυτοκίνητο 728 ευρώ για ένα ταξίδι στη Ρόδο, για την Σάμο 565 ευρώ, την Ικαρία 468 ευρώ, την Λέσβο 456 ευρώ.
Η κυβέρνηση της ΝΔ όπως και οι προηγούμενες, με νόμους, προνόμια και επιδοτήσεις, υπηρετούν το αδηφάγο κέρδος των εφοπλιστών, θυσιάζοντας τα δικαιώματα των ναυτεργατών, με περικοπές των μισθών, εξαντλητικά δρομολόγια και ωράρια εργασίας με τις μειωμένες οργανικές συνθέσεις, υπονόμευση της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής.
Οργανωμένα – συντονισμένα με πολύμορφες αγωνιστικές κινητοποιήσεις να διεκδικήσουμε:
• Να μειωθούν τώρα όλα τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και τα ναύλα (οχημάτων – εμπορευμάτων) κατά 50% χωρίς να δοθούν νέες επιδοτήσεις και προνόμια στους εφοπλιστές
• Δωρεάν μετακινήσεις για άνεργους, φοιτητές και στρατευμένους, για ΑΜΕΑ, χρονίως πάσχοντες.
• Μειωμένα εισιτήρια για συνταξιούχους, αναπληρωτές, πολύτεκνους κ.ά.
• Εξασφάλιση συχνής σύνδεσης των νησιών με την ηπειρωτική χώρα και μεταξύ τους με πλοία σύγχρονα και ασφαλή, με βελτίωση και διαμόρφωση σύγχρονων των λιμενικών εγκαταστάσεων, αποκλειστικά δημόσιων.
• Να διασφαλιστεί η δουλειά των ναυτεργατών με αύξηση των μισθών και βελτίωση των συνθηκών εργασίας κατοχυρωμένα με Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και Κοινωνική Ασφάλιση, συνδικαλιστική οργάνωση.
• Nα καταργηθούν οι φόροι στα καύσιμα, η ρήτρα αναπροσαρμογής και τα “πράσινα” χαράτσια στο ηλεκτρικό ρεύμα.
• Να επανέλθει ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ για όλα τα νησιά, κατά 50%.
• Να καταργηθεί ο ΦΠΑ στα είδη λαϊκής κατανάλωσης, στα εφόδια των αγροτών και κτηνοτρόφων.
• Άμεση και γενναία διαγραφή των χρεών αυτοαπασχολούμενων, εργαζομένων και ανέργων».
Την ανακοίνωση υπογράφουν και καλούν στη συγκέντρωση:
Εργατικό Κέντρο Λαυρίου και Α. Αττικής
Ναυτεργατικά σωματεία:
Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών Ε.Ν, Πανελλήνια Ένωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής Ε.Ν «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», Πανελλήνια Επαγγελματική Ένωση Μαγείρων Ε.Ν, Πανελλήνια Ένωση Πληρωμάτων Ρυμουλκών – Ναυαγοσωστικών, Πανελλήνια Ένωση Συνταξιούχων ΝΑΤ.
Φορείς:
Ομοσπονδία Λεσβιακών Συλλόγων Αττικής, Σύλλογος Ικαριωτών Περάματος και γύρω και δήμων «Ο ΙΚΑΡΟΣ», Σύλλογος Ικαριωτών Πετρούπολης