Μπορεί οι εργασίες στην ηλεκτρονική τραπεζική να καταγράφουν κάθε χρόνο νέα ρεκόρ, την ίδια στιγμή όμως οι τράπεζες συνεχίζουν τις επενδύσεις στο δίκτυο καταστημάτων και ΑΤΜ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μετά από μία μακρά περίοδο εντατικής συρρίκνωσης του αριθμού των μονάδων που λειτουργούν πανελλαδικά, το 2023 οι παρεμβάσεις σε αυτό το μέτωπο θα είναι μικρής κλίμακας, ενώ θα συνεχιστούν οι αναβαθμίσεις.
Τα ΑΤΜ
Κι αυτό διότι παραμένουν ένα σημαντικό γρανάζι του μηχανισμού ανάπτυξης εργασιών, ειδικά στη σημερινή συγκυρία εντατικής δημιουργίας νέων επενδυτικών και χορηγητικών προϊόντων.
Ταυτόχρονα, υπάρχουν σχέδια για αύξηση του αριθμού των ΑΤΜ σε σημεία εκτός τραπεζικών καταστημάτων (off-site) για την καλύτερη εξυπηρέτηση της πελατείας.
Τα σχέδια για από κοινού πώλησή τους σε τρίτους προς το παρόν έχουν παγώσει. Ορισμένοι όμιλοι εξετάζουν αυτό το ενδεχόμενο κατά μόνας, υπό την προϋπόθεση ότι ο αγοραστής θα διατηρήσει τον αριθμό τους.
Στα πλάνα των υπόλοιπων τραπεζών περιλαμβάνεται ο εκσυγχρονισμός τους, με στόχο τη διεύρυνση του αριθμού των συναλλαγών που μπορούν να εκτελεστούν. Για παράδειγμα, υπάρχουν σκέψεις για αναβαθμίσεις που θα επιτρέπουν τις online καταθέσεις χρημάτων και σε off-site μηχανήματα.
Με τον τρόπο αυτό θα αυξηθούν τα σημεία στα οποία οι καταναλωτές μπορούν να πραγματοποιούν μεταφορές χρημάτων και πληρωμές λογαριασμών με χρήση μετρητών.
Το νόημα της φυσικής παρουσίας
Όπως λέει τραπεζική πηγή, «στο τρέχον περιβάλλον η φυσική μας παρουσία αποκτά μεγαλύτερο νόημα. Η άνοδος των επιτοκίων δημιουργεί ευκαιρίες στους αποταμιευτές μέσω των νέων προγραμμάτων που διαθέτουμε, καθιστώντας αναγκαίες τις δια ζώσης επαφές. Την ίδια στιγμή πλήθος νέων προϊόντων έρχεται να καλύψει τις δανειοδοτικές ανάγκες νοικοκυριών και επιχειρήσεων».
Κατά τον ίδιο, «στα καταστήματα μπορεί να γίνει μία σε βάθος συζήτηση με τον εκάστοτε σύμβουλο, για τον καθορισμό των στόχων και των αναγκών κάθε πελάτη και τη σκιαγράφηση του προφίλ του».
Όπως εξηγεί, «πρόκειται για μία απαραίτητη διαδικασία προς την κατεύθυνση κατανόησης των διαθέσιμων λύσεων για τη δημιουργία του βέλτιστου επενδυτικού χαρτοφυλακίου ή την επιλογή του κατάλληλου δανειακού πακέτου».
Για το λόγο αυτό, τα τραπεζικά καταστήματα αλλάζουν. Στη νέα τους μορφή δημιουργούνται ειδικοί, προστατευμένοι από αδιάκριτα βλέμματα χώροι, στους οποίους γίνονται συναντήσεις για πιο σύνθετα προϊόντα, επενδυτικά ή χορηγητικά.
Επιπλέον, τα παραδοσιακά γκισέ για την εκτέλεση εγχρήματων συναλλαγών καταργούνται και τη θέση τους παίρνουν διαδραστικά αυτόματα μηχανήματα.
Η φιλοσοφία phygital
Την ίδια στιγμή, οι τράπεζες επενδύουν στην εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση μέσω της υπηρεσίας video – banking, η χρήση της οποίας αυξάνεται συνεχώς.
Μέσω αυτής ο πελάτης έχει άμεση επαφή με το σύμβουλό του, σαν να βρίσκεται σε κατάστημα, ενώ σταδιακά εφαρμόζεται σε ολοένα και περισσότερες εργασίες η ψηφιακή υπογραφή.
Πρόκειται για τη φιλοσοφία phygital, την οποία υιοθετούν σταδιακά όλες οι τράπεζες, με στόχο να συνδυάσουν αρμονικά τη φυσική και την online εμπειρία.
Το μοντέλο αυτό διασφαλίζει από τη μία πλευρά την προσωπική σχέση και την άμεση επικοινωνία ανάμεσα στο τραπεζικό στέλεχος και τον πελάτη, αλλά ταυτόχρονα παρέχει σύγχρονα τεχνολογικά μέσα, ώστε η φυσική επαφή να υπάρχει όπου χρειάζεται και όλες οι άλλες εργασίες να γίνονται ηλεκτρονικά και ψηφιακά.
Στόχος είναι η δημιουργία μιας τράπεζας ανοικτής 24/7, στο κινητό, στον υπολογιστή, στο σπίτι, στο γραφείο, στο δρόμο.