voucherergasia.gr
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
    sto-fek-neos-nomos-gia-laikes

    Tο εορταστικό ωράριο λειτουργίας των λαϊκών αγορών

    Παράταση για την υποβολή δικαιολογητικών στο πρόγραμμα «Προσβασιμότητα κατ’ οίκον» έως 31 Ιανουαρίου 2026

    Οδηγίες από τον ΕΦΕΤ προς τους καταναλωτές για ασφαλή κατανάλωση τροφίμων ενόψει Χριστουγέννων

    Στις 7 Νοεμβρίου ανάβει το πρώτο χριστουγεννιάτικο δέντρο στην Ελλάδα

    Τι καιρό θα κάνει τα Χριστούγεννα

  • Εκπαίδευση
    Με απόλυτη ασφάλεια οι Πανελλαδικές διαβεβαιώνουν τα αρμόδια υπουργεία

    Πανελλαδικές Εξετάσεις 2026 – Νέοι συντελεστές βαρύτητας για τα μαθήματα των ΕΠΑΛ

    ΟΠΕΚΑ: Τα επιδόματα που πληρώνονται νωρίτερα από τον Οργανισμό

    Καταβλήθηκαν 197.000 ευρώ σε 197 επιτυχόντες μαθητές/τριες στην τριτοβάθμια εκπαίδευση το 2025, τέκνα τρίτεκνων και πολύτεκνων μητέρων δικαιούχων ΛΑΕ/ΟΠΕΚΑ

    Ζαχαράκη: Νέες καταθέσεις για ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων στο πρώτο δίμηνο του 2026

    Με απόλυτη ασφάλεια οι Πανελλαδικές διαβεβαιώνουν τα αρμόδια υπουργεία

    Πανελλαδικές: Έως 22/12 οι αιτήσεις συμμετοχής για ΓΕΛ και ΕΠΑΛ

  • Θέσεις εργασίας

    Δήμος Ηρακλείου: Έως 29/12 οι αιτήσεις για 91 προσλήψεις

    ΔΥΠΑ: Τα αποτελέσματα της Πρωτοβάθμιας Επιτροπής Αξιολόγησης Αιτήσεων για την πρόσληψη ωρομίσθιων εκπαιδευτών

    ΔΥΠΑ: 2.000 νέες θέσεις εργασίας για Άτομα με Αναπηρία σε Δήμους

    ΑΣΕΠ 3ΓΒ/2023: Ποιοι μπορούν να υποβάλουν ένταση και πότε

    ΑΣΕΠ: Εκδόθηκαν τα οριστικά αποτελέσματα για 1.213 θέσεις στη Δημοτική Αστυνομία (1Κ/2024)

    Δήμος Ηρακλείου: Προχωρά σε 91 προσλήψεις με οκτάμηνες συμβάσεις

  • Οικονομία
    Φορολοταρία Μαρτίου: Έγινε η κλήρωση-Δείτε αν κερδίσατε 50.000 ευρώ

    «Κλήρωσε» η χριστουγεννιάτικη φορολοταρία – Δείτε αν κερδίσατε τα 100.000 ευρώ

    Έρευνα ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ: Το μηνιαίο εισόδημα επαρκεί μεσοσταθμικά για 19 ημέρες

    Κατώτατος μισθός και τεκμαρτό εισόδημα – Οι αλλαγές σε φόρους και εισφορές

    Αυξήσεις στις συντάξεις – Πόσα θα κερδίσετε από τον Ιανουάριο

    Τέλη κυκλοφορίας 2026: Αναλυτικά τα πρόστιμα σε περίπτωση καθυστέρησης

  • Εργασιακά

    Αυξήσεις στις συντάξεις – Πόσα θα κερδίσετε από τον Ιανουάριο

    Τα οφέλη των αυξήσεων μισθών και συντάξεων σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα

    Πώς και πόσο αμείβονται όσοι εργαστούν στις 25 και 26 Δεκεμβρίου

    Επιστροφή ενοικίου: Οι προϋποθέσεις και οι δικαιούχοι

    Τρία ενοίκια «δώρο» θα πάρουν 50.000 εργαζόμενοι το 2025

    ΔΥΠΑ: Ανασύνταξη πίνακα τοποθετήσεων ως προς τις θέσεις με κωδικό 213 και 217 της κατηγορίας Tριτέκνων ΔΕ Κεντρικής Μακεδονίας για την κάλυψη θέσεων ειδικών κατηγοριών στο δημόσιο τομέα

    ΔΥΠΑ: Συνολικά 894.065 οι εγγεγραμμένοι άνεργοι τον Νοέμβριο 2025

  • VOUCHER
    Χειμερινές διακοπές με επιταγές κοινωνικού τουρισμού- Συνεχίζονται οι αιτήσεις συμμετοχής παρόχων

    ΔΥΠΑ: Χειμερινές διακοπές με voucher κοινωνικού τουρισμού

    upourgeio-politismou-vivlia

    ΔΥΠΑ: Ολοκληρώνεται στις 31 Δεκεμβρίου το πρόγραμμα επιταγών αγοράς βιβλίων

    Διπλή επιδότηση για κατάρτιση και μηνιαίο μισθό 1.118 ευρώ σε 10.000 ανέργους – Τι ποσό επιχορήγησης λαμβάνουν οι επιχειρήσεις, πώς θα επιλέγονται οι εργαζόμενοι

    Νέο μεγάλο Voucher με εκπαιδευτικό επίδομα από 750 έως 1.500 ευρώ για Ανέργους και Εργαζομένους (VIDEO)

    Κοινωνικός τουρισμός: Tα τελικά αποτελέσματα για το voucher

    Επεκτείνεται ο κοινωνικός τουρισμός από 12 σε 13 μήνες

  • Πολιτική
    Τους Έλληνες του Λονδίνου καλεί η Νίκη Κεραμέως σε εκδήλωση του Rebrain Greece

    Κεραμέως: Συνδυασμός Τεχνητής Νοημοσύνης με τον ανθρώπινο παράγοντα για να έχουμε τα βέλτιστα αποτελέσματα

    Μητσοτάκης για ακρίβεια: Θα ζητήσω ευρωπαϊκή παρέμβαση -Τι είπε για ΦΠΑ και εισφορές (video)

    Μητσοτάκης: Από τα 27 αιτήματα των αγροτών, τα 16 έχουν ικανοποιηθεί, 4 βρίσκονται υπό επεξεργασία

    Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο για τη μετάβαση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ

    Εντείνονται οι αγροτικές κινητοποιήσεις – Διαμαρτύρονται για το αυξημένο κόστος παραγωγής και τις μειωμένες επιδοτήσεις

    Πηγές ΥΠΑΑΤ: 16+4 αιτήματα αγροτών υλοποιούνται ή βρίσκονται υπό επεξεργασία για να βρεθεί λύση

  • Εκλογές
    Μαρινάκης: Η κυβέρνηση θα συνεργαστεί με όλους τους εκλεγμένους αξιωματούχους

    Μαρινάκης: Έρχεται νομοσχέδιο για Δημοτικές και Περιφερειακές εκλογές σε ένα γύρο

    Εκλογές 2023: Εκτός το κόμμα της Λατινοπούλου μετά την προσφυγή Μπογδάνου

    Υπουργείο Εσωτερικών: Ξεκίνησε η εκκαθάριση των εκλογικών καταλόγων

    Μεγάλες αλλαγές στις αυτοδιοικητικές εκλογές ετοιμάζει η κυβέρνηση – Καταργείται ο Β’ γύρος, εισάγεται ηλεκτρονική ψηφοφορία

    Εκλογές ΠΑΣΟΚ: Πρώτος o Ανδρουλάκης, δεύτερος ο Δούκας

    Εκλογές ΠΑΣΟΚ: Συγχαρητήρια του Χάρη Δούκα στον Νίκο Ανδρουλάκη για την επικράτησή του

  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
    • Τουρισμός
    • Αυτοδιοίκηση
    • Web TV
    • ΕΣΠΑ
    • Επιχειρησεις
    • Αγροτικά
    • Τεχνολογία
    • Πνευματικά
    • Συνεντεύξεις
    • Άποψη
    • Παρουσίαση
    • Ροή Ειδήσεων
voucherergasia.gr
Δεν υπάρχουν αποτελέσματα
Προβολή όλων των αποτελεσμάτων
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Θέσεις εργασίας
  • Οικονομία
  • Εργασιακά
  • VOUCHER
  • Πολιτική
  • Εκλογές
  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Αρχική Πνευματικά

Άγιος Παντελεήμων: Ο θαυμαστός βίος του Αγίου που εορτάζει σήμερα 27 Ιουλίου

από Αντώνης Σαριδάκης
27/07/2022
σε Πνευματικά

113
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Ο θαυμαστός βίος του Αγίου Παντελεήμονα που εορτάζει σήμερα 27 Ιουλίου

Όσον αφορά στους Μάρτυρες, υπάρχουν πληροφορίες από τον 2ο μ.Χ. αιώνα, σύμφωνα με τις οποίες οι Χριστιανοί είχαν ορίσει και γιόρταζαν ως ημέρα μνήμης των Μαρτύρων, την ημέρα του μαρτυρίου τους, η οποία ονομαζόταν, κατά τον Άγιο Πολύκαρπο, «γενέθλιος» ημέρα. Κατ’ αυτήν, γινόταν σύναξη των Χριστιανών στον τόπο του μαρτυρίου ή στον τάφο του Μάρτυρος, όπου συνήθως κτιζόταν και ναός στο όνομά του.

Τι σημαίνει όμως «μάρτυς»; Στη μεν νομική ορολογία, μάρτυς είναι αυτός που πληροφορεί για γεγονότα από άμεση γνώση και αντίληψη ή πληροφορίες τρίτου προσώπου. Στην κοινή χρήση του όρου, «μάρτυς» είναι αυτός που γνωστοποιεί απόψεις, πεποιθήσεις ή αλήθειες, δηλαδή αυτός που ομολογεί κάτι στο οποίο πιστεύει. Στην Καινή μάλιστα Διαθήκη, η λέξη «μάρτυς» απέκτησε και κάποια ιδιαίτερη χροιά ως προς τη σημασία της.

Όχι μόνον ο Θεός-Πατέρας μαρτυρεί διαρκώς για τον εαυτό του, αποκαλύπτοντάς Τον ως Δημιουργό και Κύριο του σύμπαντος και Κυβερνήτη (πρβλ. Αποκαλ. 4, 11), αλλά και ο Υιός μας βεβαιώνει: «γι΄ αυτό γεννήθηκα και γι΄ αυτό ήρθα στον κόσμο, για να μαρτυρήσω (φανερώσω) την αλήθεια» (Ιω. 18, 37). Αυτός είναι ο μάρτυς ο πιστός και αληθινός (Αποκ. 3, 14), ο οποίος εμαρτύρησεν επί Ποντίου Πιλάτου την καλήν ομολογίας (Α΄ Τιμ. 6, 13).

ΣχετικάΆρθρα

No Content Available

Πρώτοι Μάρτυρες του Ιησού Χριστού, υπήρξαν οι Άγιοι μαθητές και Απόστολοί Του. Άλλωστε, ο Ίδιος τους είχε διαβεβαιώσει: «όταν θα΄ ρθει σ΄ εσάς το Άγιο Πνεύμα θα λάβετε δύναμη, και θα γίνετε μάρτυρες δικοί μου, στην Ιερουσαλήμ, σε όλη την Ιουδαία και στη Σαμάρεια και ως τα πέρατα της γης» (Πραξ. 1, 8). Μετά την επιφοίτηση δηλαδή του Αγίου Πνεύματος σ΄ αυτούς, έπρεπε να διακηρύξουν παντού τα σχετικά με τον ζωοποιό Λόγο, που υπήρχε εξαρχής, Αυτόν που είχαν ακούσει και δει με τα ίδια τους τα μάτια… και τα χέρια τους είχαν ψηλαφίσει… (Α΄Ιω. 1, 1).

Ακολούθησαν, μετά τους Αποστόλους, όλοι οι άλλοι που μιμήθηκαν τον μάρτυρα τον πιστό(Ιησού Χριστό), ο οποίος υπήρξε πρωτομάρτυς αληθώς και των αθλητών απάντων πρωταθλητής. Σταδιακά, μάρτυρες δεν ήταν μόνο όσοι υπήρξαν αυτόπτες και αυτήκοοι του Ευαγγελίου του Χριστού, αλλά όλοι εκείνοι που έγιναν μαθητές μετά την Ανάστασή Του και κήρυκες του λόγου Του, ανεξάρτητα από τον χρόνο που έζησαν. Άρα, «μάρτυς» είναι ο καθένας που κηρύττει Χριστόν. Τέλος, ο όρος απέκτησε την έννοια ότι «μάρτυς» είναι εκείνος που επικύρωσε τη μαρτυρία του με τον θάνατό του.

Όταν όμως ο θάνατος αυτός επήλθε αφού προηγήθηκαν πολλά και φρικτά μαρτύρια, τότε η Εκκλησία μας προσδίδει στον Άγιο αυτόν τον χαρακτηρισμό και τον τίτλο του «Μεγαλομάρτυρα». Ένας λοιπόν από αυτούς τους Αγίους-Μεγαλομάρτυρες είναι και ο Ιαματικός Παντελεήμων.

Γέννηση και παιδικά χρόνια

Στα παράλια της Προποντίδας και σε απόσταση 40 ναυτικών μιλίων από τη μετέπειτα βασιλεύουσα Κωνσταντινούπολη, στα μέσα του τρίτου π.Χ. αιώνα ο Νικομήδης είχε ιδρύσει την πόλη που από το όνομά του έγινε γνωστή ως Νικομήδεια. Η προνομιακή θέση της την κατέστησε πρωτεύουσα, όχι μόνο της περιοχής της Βιθυνίας, αλλά αργότερα και αγαπητή έδρα των Ρωμαίων αυτοκρατόρων του ανατολικού Τμήματός της. Και όπως υποστηρίζεται από κάποιους ιστορικούς, αν ο Μέγας Κωνσταντίνος δεν ίδρυε την Κωνσταντινούπολη, το έτος 325 μ.Χ, ίσως διαφορετική να ήταν η εξέλιξη της Νικομήδειας.

Σ΄ αυτήν λοιπόν την πόλη, που σαν την Αθήνα, όταν την επισκέφθηκε ο Απόστολος των εθνών Παύλος, ήταν κατείδωλος, δηλαδή γεμάτη είδωλα, ναούς και θυσιαστήρια των ψεύτικων θεών των εθνικών, γεννήθηκε και έζησε περί το τέλος του 3ου αιώνα ο Άγιος Παντελεήμων, ο οποίος μέχρι και πριν το μακάριο μαρτυρικό τέλος της επίγειας ζωής του λεγόταν Παντολέων, όπως θα εξιστορηθεί στη συνέχεια.

Γονείς του ήταν ο Ευστόργιος και η Ευβούλη, ένα από τα πλούσια αντρόγυνα της «εξεχούσης πόλεως» (Γρηγόριος ο Νύσσης), καθόσον ο άντρας ήταν μέλος της Συγκλήτου, επομένως και μόρφωση είχε και δύναμη και την εύνοια του αυτοκράτορα. Ήταν όμως ο Ευστόργιος ειδωλολάτρης. Και μάλιστα από τους φανατικούς. Και ως μέλος της Συγκλήτου, ένθερμος υποστηρικτής των διαταγμάτων της για ανελέητο διωγμό των Χριστιανών. Αντίθετα η γυναίκα του Ευβούλη, «εκ προγόνων εσέβετο τον Χριστόν». Ανήκε στη χριστιανική κοινότητα της Νικομήδειας. Αποστρεφόταν τα είδωλα, τα οποία λάτρευε ο σύζυγός της, αλλά έδειχνε μεγαλόψυχη ανοχή, συμμορφούμενη στη θεόπνευστη υπόδειξη του Αποστόλου Παύλου, που ήταν και κατευθυντήρια γραμμή της Εκκλησίας, κατά τους πρώτους αιώνες των διωγμών, οπότε πολλοί ειδωλολάτρες είχαν σύζυγο Χριστιανή, ή αντιστρόφως. Συγκεκριμένα ο Παύλος συνιστούσε: «αν μία γυναίκα έχει σύζυγο μη Χριστιανό, που συγκατατίθεται να μένει μαζί της, να μην τον χωρίσει… Που ξέρεις εσύ, γυναίκα; Ίσως σώσεις τον άντρα  σου» (Α’ Κορ. 7, 13.16).

Από αυτό λοιπόν το αντρόγυνο του ειδωλολάτρη Ευστόργιου και της πιστής Χριστιανής Ευβούλης γεννήθηκε ο Παντολέων. Όπως ήταν φυσικό, η μεν μητέρα του από πολύ ενωρίς έσπειρε στην εύπλαστη ψυχή και στο νου του παιδιού της τα σπέρματα της χριστιανικής Πίστης και ζωής, ο δε πατέρας προσπάθησε να του εμφυτεύσει τη λατρεία των ειδώλων. Καθώς αποδείχθηκε όμως, τα σπέρματα εκείνης καρποφόρησαν, παρόλο ότι ο Κύριος την κάλεσε στους ουρανούς πρόωρα και ο Παντολέων έμεινε ορφανός, σε μικρή σχετικά ηλικία.

Εγκύκλια και ιατρική μόρφωση

Όπως συνηθιζόταν από τους ευκατάστατους γονείς, ο Ευστόργιος και η Ευβούλη μερίμνησαν έγκαιρα για την εγκύκλια μόρφωση του μικρού Παντολέοντα. Και όταν την ολοκλήρωσε, αφού είχε δώσει απτά δείγματα της ζηλευτής επιμέλειας και της ευφυΐας του, ο πατέρας του, μοναδικός πλέον κηδεμόνας του Παντολέοντα, έστρεψε την προσοχή του χαρισματούχου γιου του στη σπουδή της ιατρικής τέχνης. Προς τούτο, ανέθεσε την εκπαίδευσή του στους καλύτερους «διδασκάλους και παιδευτάς» της Νικομήδειας, χωρίς να φείδεται δαπανών. Άλλωστε ήταν αρκετά εύπορος.

Αλλά και ο Παντολέων αποδείχθηκε άξιος των προσδοκιών του πατέρα του. Όχι μόνο διότι συνδύαζε τη διανοητική του ικανότητα με τα ψυχικά χαρίσματα, αλλά και διότι, όπως αναφέρει ο Συμεών ο Μεταφραστής στο έργο του «Μαρτύριον του Αγίου και ενδόξου Μάρτυρος Παντελεήμονος», «ην και το ήθος επιεικής και την ομιλίαν επιτερπής και το κάλλος εξαίσιος» (Migne Ε.Π. 115, 448 D).

O Παντολέων μαθήτευσε κοντά στον Ευφρόσυνο, που ήταν ο πιο διακεκριμένος γιατρός της Νικομήδειας και προσωπικός γιατρός του αυτοκράτορα. Έτσι είχε την ευκαιρία να μάθει ό,τι σχετικό είχαν κληροδοτήσει στους μεταγενεστέρους οι Ασκληπιός, Ιπποκράτης, Γαληνός κ.ά. Και όντας μαθητής του Ευφρόσυνου, είχε τη δυνατότητα να εισέρχεται στα ανάκτορα του αυτοκράτορα, όπου δεν περνούσε απαρατήρητος λόγω της ευφυΐας, της ιατρικής κατάρτισης και του σωματικού του κάλλους. Όπως ήταν επόμενο, προσείλκυσε την προσοχή και του αυτοκράτορα Διοκλητιανού. Ο οποίος, βλέποντας τα σπάνια προσόντα του νεαρού Παντολέοντα, υπέδειξε στον Ευφρόσυνο να του διδάξει την ιατρικήν πάσαν, προκειμένου αργότερα να τον προσλάβει ως γιατρό εις τα βασίλεια.

Ο συναξαριστής του σημειώνει ότι ο Παντολέων ολοκλήρωσε πολύ σύντομα την ιατρική εκπαίδευση, ολίγα πονών, δια την πολλήν ρώμην της φύσεως, ενώ οι υπόλοιποι μαθητές του Ευφρόσυνου υστερούσαν σε σύγκριση με εκείνον. Αποτέλεσμα ήταν να θαυμάζονται το ήθος και οι ιατρικές ικανότητές του από την κοινωνία της Νικομήδειας, όπως πολύ παραστατικά αναφέρει ο Νικήτας ο Παφλαγών στον εγκωμιαστικό του λόγο προς τιμήν του Αγίου Παντελεήμονα: Πάσιν επέραστος και ζηλωτός ο καλός υπήρξε νεανίας, ανά παν σχεδόν στόμα λαλούμενος και θαυμαζόμενος… Είχε μεν ούτω ταύτα και ο νέος τη του σώματος προκόπτων ηλικία, τη τε συνέσει και τοις μαθήμασιν επιδιδούς, ημέραν εξ ημέρας την οικείαν επέφαινε προκοπήν (δηλαδή: Ήταν αξιαγάπητος και ζηλευτός απ΄ όλους ο καλός αυτός νεανίας και όλοι κουβέντιαζαν γι΄ αυτόν και τον θαύμαζαν… Όλα αυτά έτσι ήταν και ο νέος καθώς μεγάλωνε κατά την ηλικίαν του σώματος με επίδοση ως προς την φρονιμάδα και τα μαθήματά του, μέρα με τη μέρα φανέρωνε την πρόοδό του).

Ποιός θα κερδίσει; Τα είδωλα ή ο Χριστός

Σημειώσαμε ήδη ότι ο Παντολέων είχε πατέρα ειδωλολάτρη, τον Ευστόργιο, και μητέρα Χριστιανή «εκ προγόνων», την Ευβούλη, η οποία όμως τον άφησε ορφανό, αφού έφυγε ενωρίς από την παρούσα ζωή. Είχε προλάβει εντούτοις να ρίξει τα ευεργετικά σπέρματα της χριστιανικής Πίστης στην τρυφερή και εύπλαστη ψυχή του γιου της. Αντίθετα, ο συγκλητικός πατέρας του είχε κάθε λόγο να θέλει να κάνει τον Παντολέοντα έναν πιστό και αφοσιωμένο στη λατρεία των ειδώλων άνθρωπο, με την προοπτική μια μέρα να γίνει γιατρός του αυτοκράτορα και του παλατιού του.

Ήταν λοιπόν επόμενο στην ψυχή του λαμπρού αυτού νέου, που όλοι θαύμαζαν για την ευφυΐα, τη σύνεση, την πρόοδο και τις επιδόσεις στην ιατρική επιστήμη, να ορθώνεται το δίλημμα ποιά από τις δύο θρησκείες θα ακολουθήσει: Την επίσημη ρωμαϊκή, με τους αμέτρητους θεούς και θεές και ημίθεους και τα χρυσά και ασημένια και ξύλινα και μαρμάρινα είδωλα, τους βωμούς και τις θυσίες των ζώων; Ή την πίστη στον ένα και μόνο αληθινό Τριαδικό Θεό των Χριστιανών, τον Θεό της αγάπης, της δικαιοσύνης, της λύτρωσης;

Ευφυής και μορφωμένος καθώς ήταν, έβλεπε ότι αν ακολουθούσε την πίστη του πατέρα του όλα θα εξελίσσονταν κατά τον πιο δελεαστικό τρόπο: Θα απολάμβανε την εύνοια του αυτοκράτορα και της υψηλής κοινωνίας της Νικομήδειας, που ήταν ειδωλολάτρες, και θα αποκτούσε πλούτο και κοσμική δόξα. Αν ακολουθούσε την Πίστη της μητέρας του και γινόταν Χριστιανός, όπως ένιωθε να τον παροτρύνει η καρδιά του και να τον καλεί από τους ουρανούς η φωνή εκείνης, τον περίμεναν δοκιμασίες, διωγμοί, ίσως και μαρτυρικός θάνατος, αφού ζούσε σε περίοδο ανελέητων διωγμών των Χριστιανών. Σ΄ αυτήν λοιπόν την κρίσιμη και αποφασιστική καμπή της ζωής του, ο Παντολέων επέλεξε συνειδητά να εντάξει τον εαυτό του στην παράταξη εκείνων που ακολούθησαν με συνέπεια τη διδασκαλία και το παράδειγμα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού.

Και να πως συνέβη το γεγονός αυτό:

Ο διωγμός, η γνωριμία με τον Ερμόλαο

  Στην αυγή του 4ου αιώνα, ο Διοκλητιανός εξαπέλυσε τον σφοδρότερο ίσως διωγμό εναντίον του Χριστιανισμού. Στη Νικομήδεια, έδρα της διοίκησής του, ο διωγμός άρχισε το 303 μ.Χ.  και κράτησε μέχρι το 305 μ.Χ., ήταν δε πολύ σκληρός. Οι Χριστιανοί στερούνταν τα πολιτικά τους δικαιώματα –αν και Ρωμαίοι πολίτες–, συλλαμβάνονταν, εξορίζονταν ή φυλακίζονταν, βασανίζονταν φρικτά, οδηγούνταν στον μαρτυρικό θάνατο στην περίπτωση που δεν αρνούνταν την πίστη τους στο Χριστό και δεν θυσίαζαν στα είδωλα. Είναι χαρακτηριστική η αναφορά του εθνικού μας ιστορικού Κων. Παπαρρηγόπουλου, ότι τότε «επληρώθη σχεδόν άπαν το κράτος θυμάτων και αίματος΄ και χιλιάδες πολλαί ανδρών, γυναικών, παίδων εμαρτύρησαν καρτερικώς υπέρ της αδαμάστου αυτών πίστεως, καρτερικώς επί τοσούτον, ώστε εκίνησαν τον έλεον και αυτών των οπαδών του αρχαίου θρησκεύματος και αξήγειραν πολλαχού την κοινήν γνώμην κατά της ανηλεούς εκείνης θηριωδίας» (Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, Β’, Σ. 98).

Οι συναξαριστές του Αγίου Παντελεήμονος είναι σαφείς στις αναφορές τους για τον διωγμό αυτό που αποδεκάτισε τους Χριστιανούς, ιδιαίτερα στη Νικομήδεια, η οποία εγκωμιάζεται ως «μητέρα των μαρτύρων», ενώ και ο αυτοκράτορας Βασίλειος ο Πορφυρογέννητος, στον Μηνολόγιό του (Migne Ε.Π 117, 560 C) κάνει λόγο για τους «καυθέντας δισμυρίους Αγίους εν τη Εκκλησία».

Μέσα σ΄ αυτό το φοβερό από κάθε άποψη κλίμα άσκησε την ιατρική του τέχνη ο νεαρός ιατρός Παντολέων. Θλιβόταν πραγματικά η ψυχή του, καθώς έβλεπε να διώκονται τόσο ανελέητα οι Χριστιανοί. Και θαύμαζε για το αδάμαστο του χαρακτήρα τους, τη βαθιά τους πίστη, το θάρρος της ομολογίας, την παρρησία στο μαρτύριο. Και η χάρη του Θεού οδήγησε τα βήματά του στη γνωριμία με τρία πρόσωπα, που επρόκειτο να ασκήσουν σημαντική επίδραση επάνω του.

Όπως αναφέρει και πάλι ο Βασίλειος ο Πορφυρογέννητος, «Ερμόλαος ο Ιερομάρτυς και οι συν αυτώ Έρμιππος και Ερμοκράτης, εκ του κλήρου της εν Νικομηδεία υπήρχον πρεσβύτεροι, περιληφθέντες εκ των καυθέντων δισμυρίων Αγίων εν τη Εκκλησία… και κρυπτόμενοι εν τινί δωματίω».  Σώθηκαν δηλαδή από τον μαρτυρικό θάνατο των είκοσι χιλιάδων Αγίων και κρύβονταν σ΄ ένα δωμάτιο, όχι φυσικά από δειλία, αλλά γιατί έπρεπε να διασωθούν και κάποιοι κληρικοί, ώστε να συνεχίσουν το αγιαστικό τους έργο, αφού ασφαλώς και η κρύπτη του δεν θα είχε παύσει και στην περίοδο του διωγμού να αποτελεί το κέντρο της χριστιανικής κατήχησης, της εξομολόγησης, της στήριξης και της ενθάρρυνσης των καταπιεζόμενων Χριστιανών.

Παρόλον ότι ο Παντολέων δεν εγνώριζε την ύπαρξη του Ερμόλαου, δεν συνέβαινε το ίδιο και με τον Ιερέα του Υψίστου. Διότι ο Ιερέας είχε υπόψη του τα σχετικά με τον ταλαντούχο νέο γιατρό, που προοριζόταν και για γιατρός των ανακτόρων. Του είχε κάνει εντύπωση η σεμνότητά του και η αγάπη προς τους έχοντες ανάγκη συνανθρώπους του. Ο Συμεών ο Μεταφραστής σημειώνει ότι ο Ερμόλαος διέκρινε εγκαίρως τον «εγκαλυπτόμενον μαργαρίτην» μες στην ψυχή του Παντολέοντα. Έτσι όταν μια μέρα έτυχε εκείνος να περνάει έξω από το σπίτι στο οποίο κρυβόταν, θαύμασε εμφάνιση «κατηγλαϊσμένην, βάδισμα τερπνόν, ευπροσήγορον στόμα, ήθος ταπεινόν και γαλήνιον τρόπον», καθώς αναφέρει ο Ιωάννης ο Γεωμέτρης, στο Εγκώμιό του στον Άγιο Παντελεήμονα (Migne E. P. 106, 892 D). Χωρίς λοιπόν να διστάσει, κινούμενος από θεία έμπνευση, έστειλε και προσκάλεσε τον Παντολέοντα να επισκεφθεί όσους κρύβονταν μαζί με τον ίδιο στην οικία εκείνη.

Παρά τον κίνδυνο να γίνει αντιληπτή η επίσκεψή του αυτή και να επισύρει ανυπολόγιστες συνέπειες, ο νεαρός γιατρός ένιωσε ότι είχε σημάνει η ώρα να γνωρίσει βαθύτερα όσα η μητέρα του έλεγε καθώς εκείνος βρισκόταν στην παιδική του ηλικία. Έτσι λοιπόν χωρίς δισταγμό μπήκε στο σπίτι όπου κρύβονταν οι τρεις Ιερείς Ερμόλαος, Έρμιππος και Ερμοκράτης. Τα γεμάτα αγάπη και χριστιανική σοφία λόγια του Ερμόλαου δεν άργησαν να ηχήσουν λυτρωτικά στην καρδιά του Παντολέοντα. Αυτός, ο άριστος και φέρελπις γιατρός, που είχε αποφοιτήσει από τη σχολή του Ευφρόσυνου, αισθάνεται και πάλι μαθητής ενώπιον του Ιερέα του Αληθινού Θεού. Αποκαλύπτει τη δυσκολία που βίωσε έχοντας Χριστιανή μητέρα και ειδωλολάτρη πατέρα. Εκφράζει την οδύνη του για τους διωγμούς των Χριστιανών και την επιθυμία του, ει δυνατόν, να σωθεί ο πατέρας του απομακρυνόμενος από την πλάνη των ειδώλων και γνωρίζοντας τον Χριστό.

Τόσο στην πρώτη αυτή φορά, όσο και κατά τις επισκέψεις που ακολούθησαν, ο Ερμόλαος κατήχησε τον Παντολέοντα στη χριστιανική Πίστη. Του δίδαξε ότι ο Ιησούς Χριστός είναι ο πραγματικός Ιατρός των ψυχών και των σωμάτων, ο Αληθινός Θεός. Οι θεοί τους οποίους σέβονται οι ειδωλολάτρες είναι μύθοι κενοί, κουφοτέρων ακοών κλέμματα, ωφελεί, ουδέν το παράπαν δυνάμενοι» (Συμεών ο Μεταφραστής). Τα πρώτα σπέρματα που είχε καταβάλει η μητέρα του Ευβούλη, τώρα που ποτίστηκαν δεόντως από τον Ιερέα Ερμόλαο, καρποφόρησαν και έφεραν καρπό εκατονταπλασίονα. Ο νεαρός στην Πίστη αλλά και αποφασισμένος να υπηρετήσει τον Χριστό Παντολέων, άλλαξε πλέον τρόπο σκέψης και στάση ζωής. Δεν επισκεπτόταν τόσο συχνά τα ανάκτορα, δεν τον συγκινούσε η πολυτέλεια της πατρικής οικίας, σκεπτόταν διαρκώς πως θα μπορούσε να βοηθήσει πνευματικά και τον ειδωλολάτρη πατέρα του, και περίμενε με λαχτάρα την ημέρα που θα λάβαινε το Άγιο Βάπτισμα.

Βαπτίζεται Χριστιανός. Αργότερα και ο πατέρας του

 Ενώ λοιπόν ο αυτοκράτορας και οι αυλικοί του, μαζί με τον συγκλητικό Ευστόργιο, περίμεναν την ημέρα κατά την οποία ο λαμπρός και ικανότατος ιατρός Παντολέων θα αναλάμβανε υπηρεσίες στα ανάκτορα της Νικομήδειας, οι τρεις Ιερείς και οι εναπομείναντες λίγοι πιστοί Χριστιανοί της πόλης προσεύχονταν να έρθει γρήγορα η στιγμή, που ο φλογερός αυτός νέος, έχοντας ήδη φτάσει «εις την τελειότητα της κατά Χριστόν πίστεως», θα προσερχόταν στο Άγιο Βάπτισμα, για να συγκαταριθμηθεί στην ποίμνη του Κυρίου. Και το αίτημά τους ικανοποιήθηκε. Ο Παντολέων ζήτησε το θείο Βάπτισμα και ο Ερμόλαος, αφού άκουσε από το στόμα του την ομολογία Πίστεως, προχώρησε στη βάπτισή του, προσκαλώντας τον με τα λόγια: «Λουτρόν το λαμπρόν εις βοήθειαν λαβέ και πίστιν ακράδαντον εις οικουρίαν» (Ιωάννης ο Γεωμέτρης).

Ο μέχρι τότε Παντολέων, μόλις έλαβε το θείο Φώτισμα (Βάπτισμα), αφενός ένιωσε ότι αποκόπτεται από ό,τι ειδωλολατρικό υπήρχε τυχόν μέσα του και αφετέρου ότι αφού τα αρχαία παρήλθε, ιδού γέγονε καινά τα πάντα (Β΄ Κορ. 5, 17). Μη θέλοντας μάλιστα να τον συνδέει τίποτα με τα παλαιά, άλλαξε και το όνομά του και αντί Παντολέων ονομάστηκε έκτοτε Παντελεήμων (κατά το συναξάρι του, η αλλαγή του ονόματος συνέβη μετά από «φωνήν άνωθεν» την ώρα του μαρτυρίου του). Όνομα που δικαίωσε με τη μετέπειτα ζωή του, η οποία υπήρξε γεμάτη ευσπλαχνία και καλούς καρπούς (Ιακ. 3, 17). Κοντά στους τρεις Ιερείς, που παρέμεναν κρυμμένοι, έμεινε μετά τη βάπτισή του ο Άγιος Παντελεήμων για επτά ημέρες. Την όγδοη επέστρεψε στο πατρικό σπίτι, νέος πλέον άνθρωπος κατά την ψυχή.

Και ενώ η βάπτισή του κρατήθηκε για ένα διάστημα μυστική από τους εθνικούς, ακόμα και από τον ίδιο τον πατέρα του, ο Άγιος Παντελεήμων φλεγόταν από τον ιερό πόιο να γίνει και τοις άλλοις του μυστηρίου διδάσκαλος (Θεοφάνης Κεραμεύς, Migne Ε.Π. 132, 1016 C). Φυσικά, πρώτιστα ενδιαφέρθηκε για τον πατέρα του Ευστόργιο. Κινήθηκε με σύνεση αλλά και τόλμη, αποβλέποντας καταρχήν να κλονίσει την πίστη εκείνου στα είδωλα των ψεύτικων θεών, με απώτερο στόχο «να αναγεννήση δια πνεύματος τον κατά σάρκα γεννήσαντα» (Συμεών ο Μεταφραστής). Οι συναξαριστές του περιγράφουν με λεπτομέρειες τις συζητήσεις οι οποίες έγιναν μεταξύ γιου και πατέρα. Ο Παντελεήμων προσευχόταν και δόξαζε τον Θεό, καθώς διαπίστωνε ότι διορθωνόταν σταδιακά «η πατρική πλάνη», ψυχραινόταν η πίστη του Ευστόργιου προς τα είδωλα, αραίωναν οι θυσίες στους ψεύτικους θεούς.

Ύστερα πέρασε σιγά-σιγά στη μετάδοση των αληθειών της χριστιανικής Πίστης, οι οποίες άρχισαν να βρίσκουν γόνιμο έδαφος στην ψυχή του πατέρα του. Και δεν πέρασε πολύς καιρός που έγινε πραγματικότητα αυτό, το οποίο υμνείται από την Εκκλησία μας για τη σωτηρία του Ευστόργιου «μητρικήν αγαπήσας ευσέβειαν την του πατρός διορθώσω ασέβειαν». Ο πατέρας του Αγίου Παντελεήμονα δέχεται το χριστιανικό Βάπτισμα, χάρη στην προσπάθεια του γιου του, ασφαλώς δε και στις προσευχές της συζύγου του, Αγίας Ευβούλης, που όλα αυτά τα χρόνια παρακολουθούσε από τον ουρανό την πορεία προς το φως του ίδιου και του Παντελεήμονα.

Και ενώ μετά τη βάπτισή του σχετικά σύντομα ο Ευστόργιος κλήθηκε, Χριστιανός πλέον, να συναντήσει τη γυναίκα του στον ουρανό, για τον Άγιο Παντελεήμονα άρχιζε η πορεία της χριστιανικής δράσης, της αφιλάργυρης-ανάργυρης ιατρικής, του μαρτυρίου και της στεφανηφορίας.

Παντελεήμων, ο ανάργυρος ιατρός

  Μετά την κοίμηση του πατέρα του, ο Άγιος Παντελεήμων έμεινε κληρονόμος μεγάλης κινητής και ακίνητης περιουσίας. Αλλά ούτε για μια φορά δεν σκέφτηκε να την κρατήσει για τον εαυτό του, έχοντας υπόψη το περιστατικό του πλούσιου νεανίσκου και της προτροπής του Χριστού, όπως αναφέρεται στο ιερό Ευαγγέλιο: «αν θέλεις να είσαι τέλειος, πήγαινε, πούλησε τα υπάρχοντά σου και δώσε τα χρήματα στους φτωχούς. Έτσι θα έχεις θησαυρό κοντά στον Θεό΄ κι έλα να με ακολουθήσεις σηκώνοντας το σταυρό σου» (Μαρκ. 10, 21).

Έτσι λοιπόν, χωρίς δισταγμό, προχώρησε αμέσως σε μία σειρά από ενέργειες, που έδειχναν ξεκάθαρα ότι δεν έλαβε κατά την Βάπτισή του τυχαία το όνομα Παντελεήμων: Απελευθέρωσε τους δούλους που είχε ο πατέρας του, αφού τους χάρισε ένα μέρος της περιουσίας του, η οποία είχε αποκτηθεί χάρη και στη δική τους εργασία, προκειμένου να ζήσουν με αξιοπρέπεια. Ο βιογράφος του σημειώνει: «τους οικέτας αφίησι της δουλείας, ικανά χρήματα παρασχόμενος» (Migne Ε.Π. 115, 456 D). Τα δε υπόλοιπα «χείρες είχον πενήτων», τα μοίρασε στα χέρια των φτωχών της Νικομήδιας, δηλαδή σε γέροντες, χήρες, ορφανά, αρρώστους, εγκαταλελειμμένους. Ώσπου βρέθηκε ο ίδιος εκουσίως φτωχός από υλικά αγαθά, πλούσιος όμως από αισθήματα αγάπης και φιλανθρωπίας προς τους πάσχοντες, τα οποία έδειξε απλόχερα ως ανάργυρος ιατρός στην κοινωνία της Νικομήδειας.

Οι άλλοι γιατροί της πόλης ασκούσαν την τέχνη τους ως επάγγελμα, εμπορεύονταν τον πόνο, κέρδιζαν χρήματα, συναλλάσσονταν με τους ασθενείς και τους οικείους τους, συμπεριφέρονταν μερικές φορές με αναλγησία και σκληρότητα. Ο Άγιος Παντελεήμων, πιστός Χριστιανός, είχε ως κανόνα του το παράγγελμα «καλύτερα να επισκεφθεί κανείς ένα σπίτι που πενθούν, παρά ένα σπίτι που γλεντάνε» (Εκκλησ. 7, 2). Γι΄αυτό, πρόσφερε τις ιατρικές του γνώσεις και υπηρεσίες κυρίως στους φτωχούς και τους ανήμπορους, χωρίς καμία αμοιβή. Το μόνο που ζητούσε από τους θεραπαυμένους ήταν να πιστέψουν στον Ιησού Χριστό για να σωθούν αιώνια. Όταν μάλιστα συνέβαινε να κάνει καλά και κάποιους πλουσίους κι εκείνοι του πρόσφεραν μεγάλες αμοιβές, τους έλεγε «αυτά που υποσχεθήκατε να δώσετε σ΄ εμένα, πήγαινε τα να τα δώσετε στους φτωχούς». Ιδιαίτερη μέριμνα έδειχνε για τους φυλακισμένους κι όσους βασανίζονταν, προσφέροντάς τους όχι μόνο την αποκατάσταση της υγείας τους, αλλά και καλύπτοντας τις απαραίτητες ανάγκες προς το ζην. Φυσικά νοιαζόταν και για τους Χριστιανούς Ομολογητές και Μάρτυρες της Πίστεως.

Επιβραβεύοντας ο Θεός την όλη βιοτή, τη φιλάνθρωπη και ανάργυρη δράση του Αγίου Παντελεήμονα, τον προίκισε με τη χάρη να ενεργή διάφορα θαύματα, που έγινα σταδιακά γνωστά στη Νικομήδεια, προκαλώντας το θαυμασμό των απλών ανθρώπων και την οργή των ειδωλολατρών. Ανάμεσα στα θαύματα περιλαμβάνονται η ανάσταση ενός παιδιού που είχε πεθάνει μετά από τσίμπημα έχιδνας, η θεραπεία ενός τυφλού και ενός άλλου που ήταν παράλυτος. Έτσι βρήκε σ΄ αυτόν εφαρμογή το του υμνωδού «επαξίως εκλήθη Παντελεήμων», αφού «το φιλάνθρωπον πάσιν εφήπλωσε, την των ψυχών επιμέλειαν και των σωμάτων την θεραπείαν επιδεικνύμενος» (Στιχηρό προσόμοιο Εσπερινού).

Ετικέτες: Αγιος Παντελεήμονας

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ

  • Με μηνύματα υπέρ της ενότητας των Χριστιανών και της ειρήνης, η Κοινή Διακήρυξη Βαρθολομαίου και Λέοντος

    29 Νοέ 2025

  • Μηνύματα ενότητας από Πάπα και Οικουμενικό Πατριάρχη στο Φανάρι: Υπεγράφη Κοινή Διακήρυξη

    29 Νοέ 2025

  • Στη Νίκαια το κοινό προσκύνημα Οικουμενικού Πατριάρχη και Πάπα για τα 1700 χρόνια της Α’ Οικουμενικής Συνόδου

    28 Νοέ 2025

  • Επίσκεψη του Αρχιεπισκόπου Σινά Συμεών στον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο

    23 Οκτ 2025

  • Βαρθολομαίος: Το Φανάρι στηρίζει διαχρονικά το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων

    23 Οκτ 2025

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

  • Voucher Ανέργων και Εργαζομένων 2026

    Έρχεται νέο μεγάλο Voucher με εκπαιδευτικό επίδομα από 750€ έως 1.500€ για Ανέργους και Εργαζομένους

    911 shares
    Share 364 Tweet 228
  • Τέλη Κυκλοφορίας 2026: Τι ισχύει με το ενδεχόμενο παράτασης

    25 shares
    Share 10 Tweet 6
  • Επίδομα θέρμανσης: Οι 3 πληρωμές που έρχονται

    27 shares
    Share 11 Tweet 7
  • Επίδομα θέρμανσης: Μπαίνει η πρώτη δόση την Τρίτη 23 Δεκεμβρίου

    18 shares
    Share 7 Tweet 5
  • Έρχεται το νέο Voucher και για Ανέργους και για Εργαζομένους με εκπαιδευτικό επίδομα 750 ευρώ

    35 shares
    Share 14 Tweet 9

voucherergasia.gr
  • VOUCHER
  • Web TV
  • Αγροτικά
  • Άποψη
  • Αυτοδιοίκηση
  • Οικονομία
  • Εκπαίδευση
  • Επικαιρότητα
  • Επιχειρησεις
  • Εργασιακά
  • ΕΣΠΑ
  • Θέσεις εργασίας
  • Παρουσίαση
  • Πνευματικά
  • Πολιτική
  • Συνεντεύξεις
  • Τεχνολογία
  • Τουρισμός

PRODUCED by eTOUCH

© VOUCHERERGASIA.GR, 2022 | All rights reserved.

Δεν υπάρχουν αποτελέσματα
Προβολή όλων των αποτελεσμάτων
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Θέσεις εργασίας
  • Οικονομία
  • Εργασιακά
  • VOUCHER
  • Πολιτική
  • Εκλογές
  • ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
    • Τουρισμός
    • Αυτοδιοίκηση
    • Web TV
    • ΕΣΠΑ
    • Επιχειρησεις
    • Αγροτικά
    • Τεχνολογία
    • Πνευματικά
    • Συνεντεύξεις
    • Άποψη
    • Παρουσίαση
    • Ροή Ειδήσεων

© 2022 voucherergasia.gr - Produced by eTouch.

Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην πολιτική cookies. Πολιτική Cookies.